|
||
منوی اصلی
موضوعات
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() پربازديدترين مطلب
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
طرح تجاري يا درواقع همان Business Plan، ساختاري مشخص و هماهنگ دارد كه با برنامهريزي كارشناسانه تنظيم شده است. هرطرح براساس ويژگيهاي خاص خود به بخشهاي مختلفي تقسيم ميشود. اما اگر بخواهيم قالب مشخصي براي آن تعريف كنيم، ميتوان به پنج مرحله اصلي اشاره كرد كه براي آشنايي باروند اجراي طرحهاي تجاري با ما در اين مقاله همراه شويد: پنج مرحله اصلي طرح تجاريخلاصه اجراي طرح: نخستين مرحله و درواقع چكيدهاي از تمام مراحل اجرا و برنامهريزي طرح است. توصيف شركت: دراين بخش اجزاي اصلي و درواقع بنيان وهدف راهاندازي طرح به نمايش گذاشته خواهد شد. سومين مرحله باتوليد و خدمات آغاز ميشود، بخشي حساس و قابل تمايز كه از يك سو بايد مطابق با استانداردهاي جهاني باشد و ازسوي ديگر چنان متمايز كه نظر مخاطبان و بازارهاي تجاري را نيز به خود جلب كند. چهارمين مرحله تحليل شرايط بازارهاي تجاري و نحوه فرآيند توليد و توزيع و بازاريابي است، درواقع به نوعي اين بخش را ميتوان موتور محرك شركت در شناسايي و پرورش توليدات دانست. آخرين مرحله نيز مربوط به مجموعه فعاليتهاي بازاريابي و فروش است كه رابطهاي نزديك با مشاوره، تبليغات و نحوه پخش و شناسايي مخاطبان دارد. بدين ترتيب با عبور از اين پنج مرحله تا حدودي ميتوان به ماهيت طرح و نحوه اجراي آن پي برد. به بيان ديگر، طرحهاي تجاري، ساختارها و الگوهاي منظمي هستند كه از تركيب كارگروههاي تخصصي در فرآيند مستمر و همه جانبه اعضاي يك تيم منسجم تشكيل شدهاند. طرح حاصل تفكرات و ايدههاي گروهي است، كه بارها آنرا مورد بازبيني قرار دادهاند. نقش هريك از اعضا، پيوند راهكارهاي مناسب در خلق اثري ماندگار است. مدير مهمترين و بارزترين عضو اين گروه است كه مسئوليت برنامهريزي، هدايت و نظارت تيم را در تمامي مراحل به عهده دارد. همچنين وي موظف است كه به تمامي اعضا در تمامي مراحل مشاوره بدهد و همواره آنها را به نتيجه و مقصود اميدوار كند. هدف طرحمهمترين بخش اجراي يك طرح و درواقع دليل اصلي راهاندازي آن درقسمت هدف تعريف ميشود. رقابت ميان شركتها، توسعه كمي و كيفي محصولات، گسترش طرحهاي اوليه و درنهايت رسيدن به جايگاه آرماني از اشتراكات هرطرحي است. اما بازبيني و برآورد هزينههاي جاري و برنامههاي كوتاه و بلند مدت نيز اهميت ويژهاي دارد كه بايد در دستور كار قرار گيرد. شركت تجاريشركتهاي تازه تاسيس و نوپا همواره مشكلات خاص خودشان را دارند. نحوه حضور در بازارهاي داخلي و خارجي، اعمال سياستهاي همسو و مرتبط با شركتهاي رقيب و به ثبات رسيدن از نظر مالي و توليدي جزو دغدغههاي اصلي شركتها محسوب ميشود. بسياري از شركتهاي نوپا براي استقرار در شبكه بزرگ تجارت به راهكارهايي جهت ارتقاي سيستم و آموزشهاي حرفهاي نياز دارند. توليد و خدماتبخش اصلي يك شركت و سازمان، محصول آن است. كليه عوامل اجرايي تلاش ميكنند تا محصولي متفاوت و مناسب تهيه و توليد كنند. كيفيت مطلوب احتياج به برنامهاي جامع دارد. دراين بخش با مشاوره كارشناسان و نظرات اعضاي تيم ميتوان با ارتقاي آموختهها و مهارت كافي به محصولي ايدهآل دست يافت. استراتژيهرشركت براساس اهداف و برنامههاي خويش از سياستهاي خاص خود پيروي ميكند؛ درهمين رابطه نيز براي رويارويي با حوادث مختلف، تيم مديريت بحران تشكيل ميشود كه راهكارهاي ويژهاي ارائه ميهد. براي حل مسائل مختلف كاري نيز هرشركت ديدگاه خاصي دارد. بخش اجرايياصليترين بخش طرح، اجرا و راهاندازي آن است. بسياري از طرحها براي رسيدن به اين مرحله آماده و بازبيني ميشوند، اما رسيدن به اين مرحله و درنهايت اجراي آن مبحثي كاملا مجزا و پيچيده است؛ زيرا طرح طي فرآيندي حساب شده از بخش تئوري به بخش عملي ميرسد و ديگر اشتباهات كوچك و بزرگ شركت و اعضاي آن را با مشكلات جدي مواجه ميكند، بنابراين وجود كارشناساني فهيم و باتجربه دراين مقطع بسيار حائزاهميت است. مديريتهرم اصلي هر سازماني را مديريت آن تشكيل ميدهد؛ جمعآوري و بهروز كردن مفاهيم و اطلاعات تجاري، برقراري ارتباطي نزديك با كارمندان و مخاطبان، آشنايي كامل با مديريت بحران و علوم روز، ارزيابي روند تجارت و رقابت با شركتهاي ديگر، اتخاذ تصميمهاي مناسب درشرايط حساس، برگزاري كلاسهاي آموزشي ضمن خدمت براي ارتقاي سطح كمي و كيفي محصولات و همچنين بهرهوري بيشتر و درنهايت اجرايي هدفمند و بي نقص، بخشي از وظايف يك مدير موفق را تشكيل ميدهد. اما وظيفه مدير تنها مربوط به محيط داخلي شركت و سازمان نميشود، بلكه حفظ تعادل ميان محيط داخلي و تعاملات بينالمللي نيز از اهميت ويژهاي برخوردار است كه تنها در كنار دانش و مهارتي خاص تحقق مييابد. بنابراين مديريت بخشي كاملا پيچيده و متمايز است كه به نظم و كنترلي همهجانبه در تمامي قسمتها نياز دارد. اتخاذ تصمیمهاي هوشمندانه و رفع مشکلات ازخصوصیات یک مدیر و تاجر موفق است که با توجه به شرایط، بهترین راهكارها را اعمال میکند. در واقع با استفاده از استراتژی و تدبیری منطقی بخشهای مختلف به نظم واحدی دست مييابند. وجود چنین مهارتهایی درسایه علم، تجربه و استفاده از آخرین اطلاعات روز تحقق خواهد يافت. الگوهای سالانه، میزان رشد و پیشرفت محصولات، نقاط ضعف و قدرت، بهرهوری و کاهش اعتبارات و به بيان ديگر طرحی از فعالیت شما در سال گذشته را نمایش میدهند. با بررسی این اطلاعات میتوانید به راحتی روند فعالیت تجاری را در سالهای گذشته بررسی و از وقوع هر رويداد ناخوشايندي پیشگیری کنید. رقابتراهكارهاي جديد هميشه دربرابر روشهاي سنتي قرار ميگيرند و الگوهاي موفق خويش را به نمايش ميگذارند. درعرصه تجارت نيز اين موضوع از اهميت ويژهاي برخوردار است. امروزه شركتهاي بزرگ تجاري با استفاده از فناوري اطلاعات و روشهاي موثر بيش از پيش به توسعه و پيشرفت محصولات ميانديشند. مديران امروز بسيار باتجربهتر شدهاند، كلاسهاي آموزشي مختلفي را گذراندهاند و دربرابر بحرانها و مشكلات انعطافپذيرترند. تحليل و اجراي طرحمحاسبه كليه هزينههاي سرمايهگذاري، توليد، فروش، تبليغات، بازاريابي و درنهايت موارد جانبي، بايد درطرح برنامهريزي شود تا با برآوردهاي حاصل، سود قطعي مشخص گردد. پس از آنكه مرحله اول با موفقيت به پايان رسيد، طرحها و برنامههاي بعدي اجرا خواهند شد. مدير شركت، همكاران ارشد و تيم مشاوران، با درنظرگرفتن ميزان سرمايه موجود، تصميمهاي لازم براي توسعه شركت را اتخاذ ميكنند. پيشبيني ميزان فروش و هزينههاي جانبي، به دانش و تجربهاي همه جانبه درعرصه تجارت نياز دارد، مدير نيز با درك اين موضوع و بازتاب روند بازارهاي تجاري بايد بهترين گزينه را انتخاب كند. برنامهها و موقعيت هرشركت برطبق الگويي معين طرح شده است. پس از آغاز به كار و سپري كردن شرايط اوليه، مدير بايد با ارزيابي روند طرحها و ميزان هزينههاي توليدي و محاسبه فروش و سود خالص، برنامههاي مرحله دوم را اجرا كند. اين برنامه شامل توسعه بخش داخلي و بازاريابي خارجي ميشود. طبق برآوردهاي اوليه و ميزان سرمايه شركت، طرحهاي ثانويه براي ارتقاي بخش توليد و ورود به بازارهاي بينالمللي شكل ميگيرد. استراتژي فروشمهمترين بخش طرحهاي تجاري پس از توليد محصول باكيفيت، مرحله فروش و بازاريابي است. اما اين بخش نيز به بينشي عميق نياز دارد كه شامل موارد زير است. بازبيني بازارهاي داخلي و خارجي، ميزان نياز مخاطبان به كالاهاي مختلف، ارائه محصولات متفاوت و كم هزينهتر، ارائه خدمات متنوع و درنهايت جلب رضايت مشتريان از اصول اوليه اين كار محسوب ميشود. كلام آخر براي بررسي بيشتر بر طرحهاي تجاري بايد از ثبات، ميزان و موقعيت و تضمين فروش كالاها اطمينان حاصل كرد. بايد به الگوهاي فروش كالاهاي صنعتي دقت كرد و آنها را مورد ارزيابي قرار داد. شركتهاي بزرگ تا از ميزان فروش محصولات و متقاضيان، اطمينان نيابند، اقدام به توليد نميكنند. بنابراين آغاز طرحهاي تجاري نيز همينطور است. دقيقا بايد روي اجناسي سرمايهگذاري كنيد كه قابل رشد و توسعه باشند و در شبكه بازارهاي داخلي و خارجي نيز ضمانت فروش آنها تضمين شود و درنهايت به هنگام نوسانات اقتصادي ارزش آنها زياد تغيير نكند. افراد متفاوت، متمايز ميانديشند و كارها و برنامههايشان نيز متنوعتر و جذابتر از ديگران است. دقيقا در شبكه بازارهاي تجاري نيز همين اصل حكمفرما است. تفاوت در توليد و عرضه و استفاده از نوآوريها، هميشه رضايتمندي مخاطبان را به همراه خواهد داشت. پست هاي مشابه:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() نویسنده: مديريت تاریخ: دوشنبه 28 آذر 1390 | rss | نظرات (0) |مشاهده : 14339 | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
مطالب تصادفی
آمار سایت
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
تاییدیه سایت زرین پال
تبلیغات
تبلیغات
|
كليه حقوق مادي و معنوي مطالب برای سايت رایگان برای شما - آشنايي با نحوه اجراي يك طرح تجاري محفوظ مي باشد و هرگونه كپي برداري بدون ذكر نام و لينك منبع غير مجاز است . |